31.03.2020
GEOGRAFIA:
Geografia kl. V 31-03-20 r.
Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.
Podręcznik str. 108-109
Zeszyt ćw. str. 65-66 zadania 1, 2 i 3.
JĘZYK POLSKI:
31.03.2020r.
Język polski, kl. V
Dzień dobry
Temat dzisiejszej lekcji:
Księga, która mówi o początku.
I/ Pamiętasz teksty różnych kultur, które mówiły o powstaniu świata i człowieka? Przypomnij sobie... Pomogę Ci.
mit chiński
Pan-ku, w ciągu 18 000 lat
1. Przed początkiem wszystkiego był Byt.
2. Pan-ku - praojciec nieba i ziemi - po wielu milionach lat zrodził się z jajka.
3. Pracując młotem i dłutem, wykuwał świat (słońce,księżyc i gwiazdy).
4. Z jego ciała powstały góry, rzeki, trawy, drzewa,deszcze.
5. Ludzie zrodzili się z insektów, które chodziły po skórze Pan-ku.
mit grecki
świat powstał z Chaosu - wielkiej otchłani, pełnej twórczej siły; trwało to wiele lat
1. Z Chaosu wyłonili się Uranos i Gaja (Niebo i Ziemia).
2. Z ich związku zrodzili się tytani i cyklopi.
3. Świat rodził się powoli, jednocześnie z bogami.
4. Najmłodszy tytan, Kronos, strącił z tronu Uranosa i przejął władzę - wraz z Reją.
5. Syn Kronosa, Zeus, zrzucił z tronu ojca i zaczął rządzić światem wspólnie z rodzeństwem (bogowie olimpijscy).
6. Pierwszych ludzi ulepił z gliny Prometeusz, a Atena tchnęła w nich życie.
legenda indiańska
Wielki Duch - Gichy Manitou
1. Manitou był stwórcą świata.
2. Z powodu kłótni zwierząt postanowił stworzyć człowieka - ulepionego z gliny i wypalonego w piecu.
3. Podejmował trzy próby, dopiero podczas trzeciej powstał odpowiednio wypalony człowiek, który dostał we władanie świat.
4. Jego żoną została kobieta, która zeszła do tipi po promieniu księżyca.
II/ Zapraszam Cię teraz do przeczytania tekstu Anny Kamieńskiej (podręcznik, s. 190-193), Stworzenie świata.
III/ Odszukaj motto do tekstu autorki i zwróć uwagę, skąd pochodzi.
Chyba już wiesz, na motywach jakiej księgi Anna Kamieńska oparła swój utwór? / Księga Rodzaju - pierwsza księga Starego Testamentu/.
IV/ A co to jest motto?
Zapoznaj się z definicją w ramce Zapamiętaj na str. 193 i przepisz ją do zeszytu /starannie/.
V/ Postaraj się teraz wymienić etapy powstawania świata według tekstu biblijnego. I zapisz notatkę w zeszycie.
Tekst literacki:
Biblia
Kto stworzył świat?
Bóg - w ciągu sześciu dni, siódmego dnia Stwórca odpoczywał
Jak powstał świat i człowiek?
1. Stworzenie nieba, ziemi i światła.
2. Powstanie sklepienia nieba (oddzielenie nieba od ziemi).
3.Oddzielenie morza od suchego lądu, stworzenie na ziemi drzew i zielonych roślin.
4. Powstanie słońca, gwiazd i czasu.
5. Stworzenie istot żyjących w morzu i ptaków.
6. Stworzenie zwierząt lądowych i człowieka podobnego do Boga.
7. Odpoczynek Pana Boga.
VI/ Wypisz do zeszytu synonimy wyrazu dobry, którym zostało określone każde dzieło stworzone przez Boga /możesz skorzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych/.
dobry: bezbłędny,........................................................................................................................
..
VII/ Zastanów się , jaki jest świat wokół Ciebie. Zapisz przykłady dziesięciu sytuacji, osób, miejsc, które mogłabyś / mógłbyś określić mianem dobre.
1. ..........................................................................
2. .........................................................................
3. ..........................................................................
itd.
VIII/ Dla chętnych - zad. 6, str. 193.
Pozdrawiam.
Zostań w domu.
Krystyna Kita
MATEMATYKA:
Temat: Powtórzenie przed klasówką.
Podręcznik str. 41
W zeszycie przedmiotowym rozwiąż następujące zadania:
str.41 zad. 11, 17
Wyślij zdjęcia tych przykładów (dbaj o czytelny zapis) na adres: aga50@interia.pl